Als je iemand hebt gevonden om mee te ruilen, volg dan deze stappen:
- Reageer op elkaars advertentie.
- Vul het formulier ‘Verzoek tot woningruil’ in bij de woningcorporatie waar u wilt gaan huren.
- Upload de benodigde documenten bij ‘mijn documenten’ en ‘mijn inkomen’ in uw inschrijving en stuur ze mee met uw aanvraag. Doe dit voordat u het aanvraagformulier invult. Lees
hier hoe u dit doet. - Kies de woningcorporatie waar u wilt gaan huren.
- Verstuur het ingevulde formulier digitaal. Het formulier gaat dan automatisch naar de woningcorporatie.
- De woningcorporatie behandelt je verzoek. Het regelen van de woningruil duurt ongeveer 4 weken.
- Daarna maken we een afspraak voor verhuisadvies met beide ruilpartners. We bespreken wat gerepareerd moet worden en welke zaken overgenomen worden. Ook bepalen we de datum van de woningruil.
Tip: Maak je huidige woning alvast netjes door bijvoorbeeld achterstallig onderhoud te doen. Dit maakt de ruil makkelijker!
Documenten* die je moet uploaden en meesturen met de aanvraag voor een complete aanvraag:
- Inkomensverklaring 2023 of 2024 van de Belastingdienst (download via
www.mijnbelastingdienst.nl met uw Digid) - 3 recente loonstroken of uitkeringsspecificaties
- Recente verhuurdersverklaring van uw huidige verhuurder
Let op! Een corporatie kan om extra aanvullende gegevens vragen.